Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου 2012

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΟΛΛΙΑ-ΤΣΑΡΟΥΧΑ ΜΑΡΙΑΣ ΓΙΑ ΔΙΟΔΙΑ ΜΟΥΣΘΕΝΗΣ

Θέμα:  Διόδια Μουσθένης

Κατόπιν συζητήσεων και συνεργασίας της ΣΤ’ Αντιπροέδρου της Βουλής των Ελλήνων,Βουλευτή Ν. Σερρών και Κοινοβουλευτικής εκπροσώπου της Π.Ε. Καβάλας, με τη Συντονιστική Επιτροπή   και τον Πολιτευτή Π.Ε. Καβάλας Τσακίρη Γεώργιο κατατέθηκε ερώτηση στον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων για τα διόδια της Μουσθένης.

Ακολουθεί το κείμενο της κοινής ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων

Θέμα:  Διόδια Μουσθένης

Σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο, που τα βάρη που αναγκάζονται να σηκώσουν οι Έλληνες πολίτες, εξαιτίας της πολιτικής που ακολουθεί η Κυβέρνηση, ολοένα και πληθαίνουν, η Κυβέρνηση ετοιμάζεται να προσθέσει ακόμη ένα χαράτσι με την τοποθέτηση νέου σταθμού διοδίων επί της Εγνατίας Οδού.
Κατά μήκος της Εγνατίας οδού και με κατεύθυνση από τα δυτικά προς τα ανατολικά, λειτουργούν ήδη πέντε σταθμοί διοδίων στις εξής περιοχές: Τύρια Θεσπρωτίας, Μαλακάσι Ιωαννίνων, Πολύμυλος Κοζάνης, Ανάληψη Θεσσαλονίκης και Ιασμος Κομοτηνής. Ο έκτος σταθμός, που λειτουργεί κατά μήκος της Εγνατίας, βρίσκεται στην περιοχή των Μαλγάρων, που είναι κοινός και για τους χρήστες του οδικού άξονα ΠΑΘΕ. Στους ήδη υπάρχοντες σταθμούς έχει προγραμματιστεί να προστεθεί από την 15η  Ιανουαρίου 2013 και ο νέος σταθμός διοδίων στην Περιοχή της Μουσθένης, του Δήμου Παγγαίου, κατ’ εφαρμογή  πρόσφατης υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 2125/2012).

Επισημαίνεται, ότι, ενώ στον άμεσο προγραμματισμό της Εταιρίας Εγνατία ΑΕ και κατ’ επέκταση της Πολιτείας συμπεριλαμβανόταν μέχρι και πρόσφατα η εγκατάσταση και λειτουργία εντός του επόμενου έτους συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων, και οι οποίοι θα αντικαθιστούσαν τους υφιστάμενους συμβατικούς σταθμούς (κατ΄ εφαρμογή της Οδηγίας 2004/52/ΕΚ, με την οποία η Ελλάδα εναρμονίστηκε το 2007 - Π. Δ. υπ. αρ. 177/11 Σεπτεμβρίου 2007), οι διαδικασίες για την εγκατάστασή τους έχουν σταματήσει.
Σύμφωνα με σχετικές δηλώσεις του απελθόντα Προέδρου της Εγνατίας Οδού, κ. Ι. Τσακλίδη, η πρώτη φάση του διαγωνισμού για τα ηλεκτρονικά διόδια ολοκληρώθηκε, όμως τίποτα δεν μπορεί να προχωρήσει, λόγω της επικείμενης παραχώρησης της συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου. «Η εκκρεμότητα της παραχώρησης σταμάτησε τη διαδικασία για τα ηλεκτρονικά διόδια και τα στοιχεία δόθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ. Εκκρεμότητες υπάρχουν όμως και με τους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, που πρέπει να δημιουργηθούν κατά μήκος του άξονα, για κάποιους εκ των οποίων υπάρχουν ανάδοχοι αλλά δεν μπαίνουν οι υπογραφές. Η εκκρεμότητα της παραχώρησης δημιουργεί καθυστερήσεις και πρέπει να δοθεί λύση», υπογραμμίζει ο κ. Τσακλίδης.
Η απόφαση για την εγκατάσταση του νέου σταθμού διοδίων βρίσκει δικαίως αντίθετο το σύνολο των φορέων της περιοχής της Ανατολικής Μακεδονίας, οι οποίοι και έχουν προβεί σε σειρά ενεργειών σχετικά με την ματαίωσή της.
Σε ειδική συνεδρίαση, η οποία έλαβε χώρα την 23η Ιουλίου, το Περιφερειακό Συμβούλιο Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης εξέφρασε την αντίθεσή του στη συγκεκριμένη πρόθεση διατυπώνοντας την άποψη, ότι η λειτουργία νέου σταθμού στα όρια της Περιφέρειας θα προκαλέσει επί πλέον επιβάρυνση στη διακίνηση προϊόντων, στην προσφορά υπηρεσιών  και  στην μετακίνηση  των  πολιτών.
Σε ψήφισμα του Δικηγορικού Συλλόγου Καβάλας της 31ης Ιουλίου 2012 με αφορμή κοινή σύσκεψη φορέων και εκπροσώπων των πολιτών της Ανατολικής Μακεδονίας και των παραγωγικών τάξεων της περιοχής, που πραγματοποιήθηκε για το εν λόγω θέμα, επισημαίνονται τα εξής: «Τα συμβατικά διόδια είναι ένα οριζόντιο και επομένως άδικο μέτρο. Διακηρύχθηκε σε όλους τους τόνους τελευταία, ιδιαίτερα στην προεκλογική περίοδο, ότι σε περιόδους κρίσεις δεν επιβάλλονται οριζόντια μέτρα που επιβαρύνουν κυρίως τις τοπικές κοινωνίες. Απεναντίας, αναζητούνται ισοδύναμα μέτρα, που τέτοια, αναφορικά με την κατασκευή και συντήρηση των αυτοκινητοδρόμων, επιβάλλονται ήδη μέσω της άμεσης και έμμεσης φορολογίας».
«Ο νέος σταθμός θα αυξήσει ακόμη περισσότερο το κόστος μετακίνησης του επιβατικού κοινού και των επιχειρηματιών της ευρύτερης περιοχής, οι οποίοι, προκειμένου να μειώσουν το κόστος, επιδιώκουν ήδη να αποφύγουν τα διόδια, επιβαρύνοντας τους παράπλευρους επαρχιακούς δρόμους, με απρόβλεπτες συνέπειες στην κυκλοφορία μέσω κατοικημένων περιοχών».
«Η λειτουργία του σταθμού διοδίων της Μουσθένης, αποθαρρύνοντας τον επισκέπτη, θα επιδεινώσει την ήδη δεινή κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι επιχειρήσεις του τουρισμού στην περιοχή μας».
«Η επιχειρηματολογία για την ανάγκη εγκατάστασης ενός ακόμη σταθμού διοδίων στην περιοχή μας, προκειμένου να εξασφαλιστούν έσοδα για τη συντήρησή του αλλά και για την κατασκευή και άλλων αξόνων, είναι έωλη, διότι μέρος αυτών των εσόδων, χωρίς να προσδιορίζεται το ποσοστό, θα χρησιμοποιηθεί για τη μείωση του δημόσιου χρέους, όπως προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015».
Η απόφαση της κυβέρνησης, εάν τελικώς εφαρμοστεί, θα επιφέρει την ουσιαστική ακύρωση της Εγνατίας Οδού, λόγω των πολλών και ακριβών διοδίων.
Σε επιστολή, την οποία έστειλε στον τοπικό τύπο αναφορικά με το θέμα, ο επικεφαλής του συνδυασμού «Περιφερειακή Αναγέννηση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης», ο κ. Γεώργιος Παυλίδης προτείνει:
«Να περιοριστούν τα διόδια καθ’ όλο το μήκος της Εγνατίας οδού εντός της Περιφέρειάς μας σε μια καταβολή, ηλεκτρονική ή μη, ανά κατεύθυνση από το Στρυμόνα ως τους Κήπους, όχι μεγαλύτερη των 2 ευρώ».
«Να μην διαρρηχθεί η συνοχή της Περιφέρειας με την καταβολή υπέρμετρων τελών διοδίων στην μετακίνηση των συμπολιτών μας εντός αυτής. Να προβλεφθεί ειδική χαμηλή  τιμή διοδίων για κάθε κάτοικο  – δημότη της Περιφέρειας που είναι ιδιοκτήτης οχήματος».
«Να μην ακυρωθεί η Εγνατία Οδός ως αναπτυξιακό εργαλείο, στην οποία πολλές ελπίδες επενδύσαμε».
«Να μην «χτυπηθεί» κι άλλο η ανταγωνιστικότητα της περιοχής με επιβαρύνσεις στη διακίνηση των προϊόντων και στην προσφορά των υπηρεσιών».
Από την άλλη πλευρά, μόνο προσωρινοί δεν μπορούν να θεωρηθούν οι σταθμοί διοδίων, που ήδη λειτουργούν ή που σχεδιάζεται να λειτουργήσουν, καθώς έχουν διακοπεί οι διαδικασίες για την εγκατάσταση του συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων. Έντονη είναι η φημολογία για τη μελλοντική λειτουργία διοδίων στην περιοχή του Νέστου, εντός των ορίων του Νομού Καβάλας. Λόγω της επικείμενης παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου, και σύμφωνα με τον κ. Ι.Τσακλίδη, «οι συζητήσεις που γίνονται τώρα ενόψει της παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου σε ιδιώτη κάνουν λόγο ακόμη και για περισσότερους σταθμούς.  Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 5 και ένας του Παγγαίου 6, η σκέψη είναι να γίνουν 10 -15. Θεωρώ, πως, αν πάμε σε πολλά διόδια αυτή την περίοδο που ο κόσμος δυσκολεύεται οικονομικά, θα είναι καταστροφικό! Απ την άλλη μεριά για να πάρει κάποιος την Εγνατία και να δώσει και χρήματα προκαταβολικά, να αναλάβει και τα χρέη της από τα δάνεια, είναι αυτονόητο πως πρέπει να έχει έσοδα. Άρα χρειάζονται πολλά διόδια. Αυτό λέγεται και θεωρώ πως και στην Καβάλα και αλλού θα πρέπει να θέμα να αρχίσει να συζητιέται και κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να υπάρχουν αντιδράσεις. Η Εγνατία δεν πρέπει πιστεύω να γίνει ένας ακριβός δρόμος γιατί θα είναι καταστροφή… Ο κόσμος, οι φορείς και οι υπεύθυνοι πρέπει να γνωρίζουν τα όσα συζητιούνται. Το αν οι πολλοί σταθμοί διοδίων είναι καλό ή κακό εξαρτάται από το αντίτιμο του διοδίου καθώς θα μπορούσαν να υπάρχουν πολλοί και το αντίτιμο να είναι χαμηλό… Φοβάμαι ωστόσο πως δεν θα μειωθούν οι τιμές. Και αν λειτουργήσουν πολλοί σταθμοί αλλάζει το πράγμα… Πόσο μάλλον αν γίνουν αυξήσεις».

          Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

Η κυβέρνηση, εάν πραγματοποιήσει την πρόθεσή της αυτή, θα δημιουργήσει πρόσθετα  προβλήματα στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Είναι εντελώς παράλογο, μετά τις απαράδεκτες αυξήσεις στις οποίες πρόσφατα προχώρησε σε πολλούς σταθμούς διοδίων, να προχωρά τώρα στην τοποθέτηση νέων διοδίων και μάλιστα σε μια οδό με ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση. Με τον τρόπο αυτό πλήττει όλους τους πολίτες, ανεξαιρέτως και αποδεικνύει στην πράξη, ότι  λειτουργεί με σκοπό την είσπραξη εσόδων αποκλειστικά και μόνο.
Πέραν του θέματος της λειτουργίας των διοδίων, που προφανώς επισπεύδεται, αβέβαιο διαφαίνεται το μέλλον του Σταθμού Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ) στη Νέα Καρβάλη, καθώς, αν και έχει ορισθεί ανάδοχος, υπογραφές δεν μπαίνουν λόγω του θέματος της επικείμενης παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου.
Τι μέτρα προτίθεται να λάβει το υπουργείο για το ζήτημα της λειτουργίας του ΣΕΑ Νέας Καρβάλης;

          Αθήνα, 5 Δεκεμβρίου 2012
                                                                                                                                         
 Η Ερωτώσα Βουλευτής

Μαρία Κόλλια Τσαρουχά
ΣΤ’  Αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων
Βουλευτής Ν. Σερρών
Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος Ν.Καβάλας-Ν.Δράμας-Ν.Ξάνθης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια, σκέψεις, απόψεις και άρθρα, πολιτικού, και όχι μόνο, περιεχομένου. Παρακαλώ θερμά, σε περίπτωση σχολίων να αποφεύγετε τη χρήση βωμολοχιών ή άλλων προσβλητικών παρατηρήσεων