Τετάρτη 25 Ιουλίου 2012

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ - ΜΙΑ ... ΤΡΑΓΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ !!



Το όνειρο του μέσου έλληνα και ελληνίδας για την επίτευξη της προσδοκώμενης  ευτυχίας, ξεκινούσε από το τρίπτυχο «σπίτι, λεφτά, αυτοκίνητο».
  Σήμερα λοιπόν που λεφτά ... σίγουρα δεν υπάρχουν, σπίτια πλέον δεν χτίζονται (πόσο μάλλον να ... αγορασθούν) το αυτοκίνητο ήταν η ... τελευταία «γραμμή άμυνας» του έλληνα για να νιώσει ... μια στάλα ευτυχίας.
  Και αυτό, δεν επιτρέπεται !

  Και δεν επιτρέπεται διότι οι φόροι που εισπράττει το ελληνικό κράτος, άμεσα και έμμεσα, από τον κλάδο εμπορίας αυτοκινήτου, είναι τόσο υπερβολικοί που καθιστούν  την απόκτησή του, σχεδόν ισάξια με την ... αγορά ενός σπιτιού !!

  Και εξηγούμαι με στοιχεία :

  Για την αγορά ενός μικρού αυτοκινήτου 1,2κ.εκ. αξίας 13.000€, το κράτος εισπράττει άμεσα (τα ποσά σε μέσους όρους : α) 780€ από το Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης β) 2.280€ ΦΠΑ γ) 140€ Τέλη Κυκλοφορίας και δ) 80€ Έξοδα Ταξινόμησης. Επίσης, στον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας του συγκεκριμένου αυτοκινήτου, το κράτος θα εισπράξει επίσης : α) 35€ από το ΦΚΕ των ασφαλίστρων του αυτοκινήτου β) περίπου 38€ από τον ΦΠΑ του ετήσιου service και γ) περίπου 900€ από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα (το ποσό αυτό προκύπτει λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι η μέση κατανάλωση ενός τέτοιου αυτοκινήτου είναι στα 6lit/100χλμ με τιμή βενζίνης στα 1,70€ και 15.000 ετήσια χιλιομετρική κάλυψη. Ο ΕΦΚ αντιστοιχεί στο 60% της λιανικής τιμής της βενζίνης).
  Το σύνολο που προκύπτει, είναι 4.253€ ως άμεσοι και έμμεσοι φόροι, ΚΑΘΕ χρόνο,  από ΚΑΘΕ ένα μικρό αυτοκίνητο αυτής της αξίας και με αυτά τα χαρακτηριστικά που κυκλοφορεί στην Ελλάδα

  Με τον ίδιο τρόπο υπολογισμού, έχουμε :


Κυβικά                          1.200κ.εκ. 1.400κ.εκ. 1.600κ.εκ. 2.000κ.εκ  
Αξία                            13.000€           16.000€           18.000€           28.000€
ΕΤΤ                                  780€             1.000€             1.850€             5.650€
ΦΠΑ                             2.280€             2.805€             3.020€             4.180€
Τέλη Κύκλ.                     140€                145€                220€                480€
Ταξιν/ση                            80€                  80€                  80€                  80€
ΦΚΕ Ασφ..                       35€                  40€                  45€                  50€
ΕΦΚ Καύσ.                    900€             1.200€             1.350€             1.650€
ΦΠΑ Service                     38€                  38€                  47€                  56€
ΣΥΝΟΛΟ                    4.253€             5.308€             6.612€           12.146€

  Αν τώρα υπολογίσετε ότι το 2011 -σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΑΑ-, έγιναν συνολικά 97.682 ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων (μειωμένες κατά 31% σε σχέση με το 2010), με τις 37.262 (39%) σε μικρά αυτοκίνητα (1,2κ.εκ.), 28.148 (30%) μεσαία ( 1,4 & 1,6κ.εκ.) και 6.354 (9%) μεγάλα (οι άλλες κατηγορίες συγκεντρώνουν το υπόλοιπο 22% των ταξινομήσεων), τα ποσά που πολλαπλασιαστικά προκύπτουν, είναι αστρονομικά. Και να σκεφτεί κανείς πως το 2008, με τις 260.000 ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων, τα ποσά αυτά ήταν ... απείρως μεγαλύτερα ! 

  Φυσικά, στην ανωτέρω ανάλυση δεν μπορούν να υπολογισθούν οι φόροι που επίσης εισπράττει το κράτος από τα επαγγέλματα που «ζουν» γύρω από τον κλάδο του αυτοκινήτου όπως ο ΦΠΑ που εισπράττεται από τις επιχειρήσεις πώλησης ανταλλακτικών και αξεσουάρ, τα πρατήρια καυσίμων, οι μεταφορικές εταιρίες, οι οδικές βοήθειες, οι εταιρίες μακροχρόνιων μισθώσεων και ενοικίασης αυτοκινήτων, τα ΚΤΕΟ, τα διόδια, οι προμήθειες και οι τόκοι των τραπεζικών δανείων, αλλά και τα φορολογικά έσοδα από τις δηλώσεις εισοδήματος όλων αυτών των επιχειρηματιών και των υπαλλήλων τους !
  Και δεν πρέπει να ξεχνάμε την υπερφορολόγηση μέσω των τεκμηρίων αλλά και του Φόρου Πολυτελείας που βαρύνει όσους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων κατέχουν επιβατικά ΙΧ στα οποία η εργοστασιακή τους αξία (και όχι η αξία λιανικής) υπερβαίνει τις 20.000€, με κλιμακωτό φόρο που φτάνει στο ... 40% για αυτοκίνητα που η αξία αυτή  υπερβαίνει τις 28.000€ !!

  Συμπερασματικά, ο κλάδος εμπορίας αυτοκινήτου στην Ελλάδα, αντιμετωπίζεται καθαρά ως μία σημαντική πηγή εσόδων για το ελληνικό κράτος.
  Τα τελευταία 4 χρόνια όμως η κατάσταση είναι πλέον τραγική. Βρισκόμαστε σε 5η χρονιά ύφεσης με τις ετήσιες ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων να μειώνονται πλέον από τις 260.000 το 2008, στις μόλις 97.000 το 2011, με τις προβλέψεις για το 2012 να κάνουν λόγο για όχι πάνω από 70.000, κάτι περισσότερο δηλαδή από 73% πτώση μέσα σε 5 χρόνια !!
  Χιλιάδες αντιπροσωπείες και καταστήματα εμπορίας αυτοκινήτων έχουν βάλει λουκέτο, απολύοντας δεκάδες χιλιάδες υπαλλήλους, συμπαρασύροντας μαζί τους και όλες τις παρεμφερείς επιχειρήσεις και τους υπαλλήλους τους, που αναφέρθηκαν πιο πάνω.
  Το μέτρο της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων (όσα δηλαδή είχαν ταξινομηθεί μέχρι 31-12-1998) με κίνητρο την ... ποσοστιαία και υπό όρους μείωση του Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης (ΕΤΤ) για την αγορά νέου αυτοκινήτου, όχι μόνο δεν βοήθησε όσο θα έπρεπε την απελπιστική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η αγορά, αντίθετα επιβεβαίωσε την ... "μπακάλικη" λογική των σχεδιαστών του μέτρου, που πρωταρχικός τους σκοπός δεν ήταν η τόνωση της αγοραστικής κίνησης στις αντιπροσωπείες, αλλά το πώς δεν θα χάσουν από την μείωση του ΕΤΤ και θα ... εισπράξουν περισσότερα από τους φόρους.
  Ο παραλογισμός σε όλο του το μεγαλείο !!

  Όσο λοιπόν δεν υιοθετούνται δραστικά και άμεσα μέτρα τόνωσης της αγοράς του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, με πραγματικά κίνητρα μείωσης του κόστους απόκτησης και χρήσης του, ο κλάδος είναι καταδικασμένος για μία (τουλάχιστον) 8ετία ακόμη με χαμηλά νούμερα ταξινομήσεων, που θα φέρουν περισσότερα λουκέτα και ακόμη περισσότερες απολύσεις.

  Και το μέλλον, με την εισπρακτική λογική που συνεχίζει να χαρακτηρίζει τους ιθύνοντες νόες της χώρας, δεν προβλέπεται καθόλου ευοίωνο ...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια, σκέψεις, απόψεις και άρθρα, πολιτικού, και όχι μόνο, περιεχομένου. Παρακαλώ θερμά, σε περίπτωση σχολίων να αποφεύγετε τη χρήση βωμολοχιών ή άλλων προσβλητικών παρατηρήσεων